Resolusjoner

Resolusjoner vedtatt på Landsmøtet 2015.

Den norske jordmorforening samlet sine delegater til Landsmøte i Trondheim 17.-18. september 2015. Det var stort engasjement i diskusjonene. og jordmødrene samlet seg bak resolusjonene som ble enstemmig vedtatt. En av våre hovedoppgaver framover blir å sørge for at grunnbemanningen ved fødeinstitusjonene tas opp til grundig vurdering straks, sier leder i Dnj, Kirsten Jørgensen.

Resolusjonene som ble vedtatt er:

• Dnj krever at grunnbemanningen ved fødeinstitusjonene tas opp til grundig vurdering straks - så liv og helse ikke går tapt.
  • Dnj krever fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle medlemmer - i alle livsfaser, slik at de slipper å forlate yrket på grunn av arbeidspresset.
  • Dnj krever at jordmors spesialkompetanse innenfor kvinnehelse blir anerkjent og utnyttet til fulle i kommunehelsetjenesten, da dette er både kostnadseffektivt og brukervennlig.
  • Dnj ønsker fortsatt en differensiert og desentralisert svangerskap,- fødsels- og barselomsorg, og vil jobbe for kvinnens rett til å velge hvor hun vil føde, samt at hjemmefødsler blir et reelt og gratis alternativ for de kvinner som ønsker det.
  • Dnj er prinsipielt imot omskjæring av guttebarn, og vil bidra aktivt for å få på plass et lovforbud i Norge.
  • Dnj vil jobbe for å få på plass Hepatitt-B og C-screening av alle gravide for å kunne gi trygg omsorg og unngå stigmatisering av risikogrupper.
  • Dnj ønsker utprøving av en 5-årig, enhetlig profesjonsmaster i jordmorfag for å møte fremtidens behov for jordmorkompetanse.
11.00 29. mai - 15.00 30. mai 2018

Sanner Hotell Gran på Hadeland