Kontingent

Medlemskontingenten dekker tilgang til alle foreningens medlemsfordeler. Medlemmer som ikke har betalt kontingent, kan ikke benytte seg av medlemsrettigheter.

Medlemskontingenten fastsettes av landsmøtet. Kontingenten ble sist regulert av landsmøtet i 2015.

Årskontingent for medlemskap i Den norske jordmorforening i 2024:

Arbeidsinntekt over 50%

Ordinær kontingent

6600,-

Arbeidsinntekt under 50% (fra 49% og nedover)

Redusert kontingent

4080,-

Første år etter endt utdanning

0,-

Pensjonister

1045,-

Ikke yrkesaktiv

1045,-

Studenter

0,-

Innbetaling

Den norske jordmorforening benytter AvtaleGiro for innbetaling av medlemskontingenten, med automatisk kontingenttrekk fra konto hver måned:

• 550,- for medlemmer i 50% stilling eller høyere
  • 340,- for medlemmer i 49% stilling eller mindre
  • 87,- for pensjonistmedlemmer

Dersom du ikke ønsker AvtaleGiro, mottar du faktura på medlemskap to ganger i året (januar/juli) med halvårlig kontingentinnbetaling.

Skattefradrag

Hvem kan kreve fradrag for fagforeningskontingent og hvor mye kan jeg kreve fradrag for?

I inntektsåret 2024 er inntil kr 8000 av medlemskontingenten fradragsberettiget.

Bare de som er i lønnet arbeid har rett til fradrag. Se lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven) §6-20.

Dersom vi har fødsels- og personnummeret ditt, vil vi automatisk gi beskjed til skattemyndighetene om hva du har innbetalt i løpet av året.

Dersom fagforeningskontingenten din ikke tas med i ligningen automatisk, kan du ta kontakt med sekretariatet for å gi oss fødsels- og personnummeret ditt.

Byttet bankkonto?

Dersom du betaler kontingenten din via AvtaleGiro og har byttet bank, må du samtidig huske å endre konto for avtalegiro. Den norske jordmorforening kan ikke videreføre denne avtalen for deg.

Ved endring av konto eller bank må du selv si opp AvtaleGiro-avtalen i din tidligere bank, og tegne ny avtale på din nye bankkonto. Dette kan du ordne selv i nettbanken. Da trenger du vårt kontonummer og ditt personlige KID-nummer, som du får opplyst fra vårt sekretariat.

Månedlig beløpsgrense må være stor nok til å dekke beløpet du faktisk skal betale. Det er derfor anbefalt at maks beløpsgrense setter noe høyere for å ta høyde for fremtidige justeringer.

Ta kontakt med daglig leder, Nina Bjerke Nilsen, dersom du trenger hjelp til å ordne dette: nina@jordmorforeningen.no

Vi kan sende eget skjema for tegning av AvtaleGiro.