Til lykke med samefolkets dag 6.februar!

I år er det 100 års siden jordmor og samerettsforkjemper Elsa Laula Renberg tok initiativ til samenes første landsmøte i Trondheim i 2017. Den norske jordmorforening ønsker til lykke med samefolkets dag 6.februar og jubileet for samenes første landsmøte i Trondheim.

Det er sterkt å lese om Elsa Laula Renbergs liv, politiske arbeide og kamp for både samer og kvinnesak.  Hun var født i Sverige og utdannet jordmor fra jordmorskolen i Stockholm. Giftet seg senere med en norsk reindriftssame og flyttet etter hvert til området rundt Mosjøen. Hun var tidlig opptatt av samiske rettighetsspørsmål. I 1910 stiftet hun den første samiske kvinneforeningen og i 1917 organiserte hun altså det første nordiske samemøtet i Trondheim med over 150 deltakere. Åpningsdagen for dette møtet har senere blitt feiret som Samenes nasjonaldag både i Norge, Sverige, Finland og Russland.

Som jordmødre og Norges eldste fagforening for kvinner er det inspirerende å minnes Elsa Laula Renbergs historie. I en tid der kvinner ikke ennå hadde fått stemmerett, hvor det var sterk mannsdominans og hvor samenes rettigheter var undertrykt så sto hun frem som en ytterst sterk kvinne og et forbilde.

Av våre samiske medlemmer blir vi minnet på at hennes arbeide for å ivareta samenes rett til å leve sin i sine tradisjoner fortsetter, i vår fagforening.

Den norske jordmorforening ønsker til lykke med samenes nasjonaldag 6. februar og med den store 100 års festen i Tråante.

Opphav foto: Wikipedia

8.30-16.00 15. januar 2018

Kimen Kulturhus, Sandgata 15, 7500 Stjørdal

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

12.00 5. mars - 12.00 7. mars 2018

Storefjell Resort Hotel, Gol

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017