Kvinner velger jordmødre på Grorud helsestasjon

På helsestasjonen tilbyr jordmødrene etterkontroll med prevensjon og celleprøve til kvinnene I bydelen. Evaluering viser at 100 prosent av kvinnene vil tilbake til jordmor!

Gjennom fjoråret ble det kjørt et prosjekt i Bydel Grorud med mål om å redusere aborttallene og bidra til alle skal ha et best mulig utgangspunkt for å kunne planlegge svangerskap og ha et trygt seksualliv.

Alle kvinnene som følges opp hos jordmødrene ved Grorud helsestasjon tilbys nå etterkontroller hos jordmor. Også kvinner som ikke har gått til jordmor i svangerskapet (kun hos fastlege) får tilbud om etterkontroller ved helsestasjonen. Prosjektet viser så langt svært gode resultater! Hele 59 prosent av innvandrerkvinnene hadde aldri tatt celleprøve, nå tar alle prøver og 100 prosent av kvinnene ønsker å komme tilbake til jordmor selv om de har fastlege eller gynekolog fra før. 81 prosent gir jordmor toppkarakter i evalueringen. At kvinnen ønsker å gå til en jordmor som kjenner dem, det føles naturlig og de stoler på jordmor oppgir kvinnene som grunner til at de ønsker å komme tilbake til jordmor.

Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening, besøkte helsestasjonen 6.april og var imponert over hva jordmødrene har fått til:

– Dette er et flott tilbud til kvinnene i bydelen og tilbakemeldingene viser tydelig at kvinner velger jordmor når de får muligheten. Jordmødre kan kvinnehelse og vi ser at om dette kan utnyttes på best mulig måte så kommer det både kvinner til gode og det har en klar samfunnsøkonomisk gevinst. At jordmødre er  en ressurs for å sikre at flest mulig kvinner får tatt celleprøve har vi stor tro på. Den norske jordmorforening er derfor glade for politikernes ønske om å benytte seg av jordmors kompetanse i et bredere perspektiv, men er opptatt av et tverrfaglig samarbeid med fastlegene.

9.00 5. desember - 16.30 6. desember 2017

Tromsø, UIT, Teorifagbygget hus 1, auditorium 2

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

9.00 19. september - 16.00 23. september 2018

Fredrikstad

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017