Tospannsmodellen – et pilotprosjekt

Tospannsmodellen er en ny veiledningsmodell i første føde og barselpraksis for jordmorstudenter. – Vi håper å kunne bidra til at jordmorskolen kan ta inn flere studenter, sier Hanne Knutsen som er leder for pilotprosjekt ved OUS.

 

Denne saken er først publisert i Tidsskrift for jordmødre 1/2022. Tekst: Kjersti Juul

 

– Det er utfordrende å rekruttere jordmødre til fødeavdelingen i OUS, forteller jordmor Hanne Knutsen.

Det er vakante stillinger, det vil si at det nå står enkelte ledig stillinger i lengre tid enn vanlig i mangel av kvalifiserte søkere. Årsaken er blant annet at jordmødre har gått over i nyopprettede stillinger i primærhelsetjenesten. Det er flere søkere til jordmorutdanningen enn de som nå tas inn på grunn av mangel på praksisplasser ved fødeavdelingene.

– Tidligere avdelingsleder Aase Pay ønsket å ta tak i dette sammen med meg. Vi ser nå på muligheter for å bidra til at det blir utdannet flere jordmødre og kunne tilby flere praksisplasser, forteller Knutsen som vikarierer som assisterende avdelingsleder.

OUS ønsker på sikt å kunne tilby flere praksisplasser for jordmorstudenter og har i denne anledning initiert et pilotprosjekt – tospannsmodellen.

 

Eksempelbilde student

Eksempelbilde student

Konkurranse om læresituasjonene

Det er altså ikke mangel på søkere til jordmorutdanningen, men mangel på praksisplasser som er flaskehalsen, ifølge Knutsen. Samtidig er utdanningen av helsepersonell en av spesialisthelsetjenestens kjerneoppgaver.

– Vi har mange ulike grupper studenter; lærlinger i helsefag, sykepleierstudenter i medisinsk og kirurgisk praksis, spedbarns- og barselpleiere, medisinstudenter, jordmorstudenter og leger i utdanning. Veiledning og oppfølging av studenter og ansatte må derfor organiseres godt og må tilpasses våre brukere, påpeker Knutsen.

Med tospannsmodellen ønsker de å teste ut en ny veiledningsmodell for jordmorstudenter. Modellen kan forhåpentligvis føre til at de kan ta i mot flere studenter, uten at det belaster organisasjonen, medarbeidere og brukerne ytterligere.

– Etter å ha fått innvilget søknad om støtte fra utdanningsavdelingen i Helse Sør-Øst, er pengene brukt til å frikjøpe tre jordmødre i 20 prosent stilling hver i en prosjektperiode på seks måneder. I denne perioden skal de være del av prosjektgruppen. Her har vi også med oss to jordmødre som er stipendiater ved OsloMet og som jobber i såkalte brobyggerstillinger. Stillinger som er tenkt å skulle bygge tettere bånd mellom utdanning og praksisfelt, forteller Knutsen.

 

Standardisert veiledningsmodell

Tospannsmodellen – at to studenter går i par – kalles «Pair Learning» i litteraturen. En lignende modell kalles «studenttette poster».

– Vi har sett på intensivsykepleierne her på OUS, som har praksis i tospann. Vi har også basert oss på erfaringer fra et lignende prosjekt i Sverige, men der jordmorstudentene brukte veiledningsmodellen i den siste praksisen sin. Vi skal derimot gjøre dette pilotprosjektet i studentenes første praksisperiode. Da er de ni uker på føden med fokus på det normale, og tre uker på barselhotellet for å lære om den friske barselkvinnen og den friske nyfødte. I denne praksisperioden skal de også ha litt om kvinnehelse og ungdomshelse, men det er ikke del av prosjektet, da de ikke lenger er i tospann, forteller Knutsen.

Tanken er at studentene som går i par veileder og reflekterer sammen før og etter læresituasjonene. Studentene har valgt sin partner selv og fått tildelt to eller tre veiledere.

 

Illustrasjonsbilde: student

Illustrasjonsbilde: student

Potensielt fremtidige kollegaer

Studentene i prosjektet startet 17. januar i år.

– Vi har skissert en modell for hvordan veiledning og refleksjon skal skje i tospann, skissert en retningslinje. Fordi vi standardiserer veiledningsmodellen, har undervist i den og har informert brukerne, jordmødrene og legene i bydelene, håper vi at praksis blir like god eller bedre enn med en-til-en veiledning slik vi har praktisert før, sier Knutsen.

Målet er å teste ut om tospannsmodellen kan bygges videre på, eller om man må justere den eller tenke annerledes.

– De som kommer i praksis hos oss, er våre potensielt fremtidige kollegaer. De fleste av våre medarbeidere rekrutteres på bakgrunn av at de har vært jordmorstudenter her. Derfor er det viktig å få til et godt prosjekt og god praksis, slik at studentene fortsetter på jordmorutdanningen og søker seg tilbake til oss som ferdig utdannet. Slik håper vi også å kunne bidra til at jordmorskolen kan ta inn flere studenter, sier Knutsen.

Hun ser frem til å jobbe videre med tospannsmodellen sammen med Anne Grethe R Haug, Lena Njå, Charlotte Waksvik, Kristin Aanstad og Kjersti Marsdal, ledere, veiledere og studenter.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.