07. april 2022
Tospannsmodellen er en ny veiledningsmodell i første føde og barselpraksis for jordmorstudenter. – Vi håper å kunne bidra til at jordmorskolen kan ta inn flere studenter, sier Hanne Knutsen som er leder for pilotprosjekt ved OUS.
Denne saken er først publisert i Tidsskrift for jordmødre 1/2022. Tekst: Kjersti Juul
– Det er utfordrende å rekruttere jordmødre til fødeavdelingen i OUS, forteller jordmor Hanne Knutsen.
Det er vakante stillinger, det vil si at det nå står enkelte ledig stillinger i lengre tid enn vanlig i mangel av kvalifiserte søkere. Årsaken er blant annet at jordmødre har gått over i nyopprettede stillinger i primærhelsetjenesten. Det er flere søkere til jordmorutdanningen enn de som nå tas inn på grunn av mangel på praksisplasser ved fødeavdelingene.
– Tidligere avdelingsleder Aase Pay ønsket å ta tak i dette sammen med meg. Vi ser nå på muligheter for å bidra til at det blir utdannet flere jordmødre og kunne tilby flere praksisplasser, forteller Knutsen som vikarierer som assisterende avdelingsleder.
OUS ønsker på sikt å kunne tilby flere praksisplasser for jordmorstudenter og har i denne anledning initiert et pilotprosjekt – tospannsmodellen.
Konkurranse om læresituasjonene
Det er altså ikke mangel på søkere til jordmorutdanningen, men mangel på praksisplasser som er flaskehalsen, ifølge Knutsen. Samtidig er utdanningen av helsepersonell en av spesialisthelsetjenestens kjerneoppgaver.
– Vi har mange ulike grupper studenter; lærlinger i helsefag, sykepleierstudenter i medisinsk og kirurgisk praksis, spedbarns- og barselpleiere, medisinstudenter, jordmorstudenter og leger i utdanning. Veiledning og oppfølging av studenter og ansatte må derfor organiseres godt og må tilpasses våre brukere, påpeker Knutsen.
Med tospannsmodellen ønsker de å teste ut en ny veiledningsmodell for jordmorstudenter. Modellen kan forhåpentligvis føre til at de kan ta i mot flere studenter, uten at det belaster organisasjonen, medarbeidere og brukerne ytterligere.
– Etter å ha fått innvilget søknad om støtte fra utdanningsavdelingen i Helse Sør-Øst, er pengene brukt til å frikjøpe tre jordmødre i 20 prosent stilling hver i en prosjektperiode på seks måneder. I denne perioden skal de være del av prosjektgruppen. Her har vi også med oss to jordmødre som er stipendiater ved OsloMet og som jobber i såkalte brobyggerstillinger. Stillinger som er tenkt å skulle bygge tettere bånd mellom utdanning og praksisfelt, forteller Knutsen.
Standardisert veiledningsmodell
Tospannsmodellen – at to studenter går i par – kalles «Pair Learning» i litteraturen. En lignende modell kalles «studenttette poster».
– Vi har sett på intensivsykepleierne her på OUS, som har praksis i tospann. Vi har også basert oss på erfaringer fra et lignende prosjekt i Sverige, men der jordmorstudentene brukte veiledningsmodellen i den siste praksisen sin. Vi skal derimot gjøre dette pilotprosjektet i studentenes første praksisperiode. Da er de ni uker på føden med fokus på det normale, og tre uker på barselhotellet for å lære om den friske barselkvinnen og den friske nyfødte. I denne praksisperioden skal de også ha litt om kvinnehelse og ungdomshelse, men det er ikke del av prosjektet, da de ikke lenger er i tospann, forteller Knutsen.
Tanken er at studentene som går i par veileder og reflekterer sammen før og etter læresituasjonene. Studentene har valgt sin partner selv og fått tildelt to eller tre veiledere.
Potensielt fremtidige kollegaer
Studentene i prosjektet startet 17. januar i år.
– Vi har skissert en modell for hvordan veiledning og refleksjon skal skje i tospann, skissert en retningslinje. Fordi vi standardiserer veiledningsmodellen, har undervist i den og har informert brukerne, jordmødrene og legene i bydelene, håper vi at praksis blir like god eller bedre enn med en-til-en veiledning slik vi har praktisert før, sier Knutsen.
Målet er å teste ut om tospannsmodellen kan bygges videre på, eller om man må justere den eller tenke annerledes.
– De som kommer i praksis hos oss, er våre potensielt fremtidige kollegaer. De fleste av våre medarbeidere rekrutteres på bakgrunn av at de har vært jordmorstudenter her. Derfor er det viktig å få til et godt prosjekt og god praksis, slik at studentene fortsetter på jordmorutdanningen og søker seg tilbake til oss som ferdig utdannet. Slik håper vi også å kunne bidra til at jordmorskolen kan ta inn flere studenter, sier Knutsen.
Hun ser frem til å jobbe videre med tospannsmodellen sammen med Anne Grethe R Haug, Lena Njå, Charlotte Waksvik, Kristin Aanstad og Kjersti Marsdal, ledere, veiledere og studenter.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.