Vi engasjerer oss i solidaritet med kvinner i Afghanistan - markering av den internasjonale jordmordagen

5.mai markerer jordmødre over hele landet den internasjonale jordmordagen. For tredje år på rad engasjerer Den norske jordmorforening seg i solidaritet med kvinner i Afghanistan. De to siste årene har vi samlet inn over 600 000 kroner. Dette har resultert i 200 nyutdannede jordmødre og 100 helsesøstre i Afghanistan. Med årets kampanje ønsker vi å utdanne enda flere! Afghanistan er et av verdens farligste steder å bli mor, og for jenter er fødsler mer dødelige enn krigshandlinger.

Hver dag dør 12 kvinner i svangerskap- og barselrelaterte komplikasjoner. De fleste kvinnene ville blitt reddet om de hadde tilgang til kvalifisert fødselshjelp.

–  I år er det 200 år siden utdanning av jordmødre startet i Norge. Utdanning av jordmødre førte til rask nedgang i mødre- og spedbarnsdødelighet og gav kvinnene et alternativ når de ville skape seg en fremtid- og stå på egne bein. Vi ønsker å bidra til en slik utvikling også i Afghanistan sier, Kirsten Jørgensen, politisk leder i jordmorforeningen.

Jordmorforeningen er med på å støtte totalt 7 skoler, og 240 jordmor og helsesøster studenter gjennom et samarbeid med Afghanistankomiteen.

– I Afghanistan lever kvinner under helt andre forhold enn i Norge, og hvert år på den Internasjonale jordmordagen den 5. mai, vil jordmødre i Norge heve blikket og gjøre det vi kan for at kvinner i Afghanistan skal kunne møte svangerskaps-, fødsel og barsel med en større trygghet enn det de gjør i dag, sier Eline Skirnisdottir Vik, som leder kampanjen for jordmorforeningen.

– Derfor støtter jordmødre i Den norske jordmorforeningen utdanningen av jordmødre og helsesøstre i Afghanistan, noe som markeres med en nasjonal innsamlingsaksjon og ulike arrangement over hele landet – fra Kristiansand i sør til Finnmark i nord sier Vik.

For mer info: Utdanning for livet www.5mai.no

11.00 29. mai - 15.00 30. mai 2018