Vanskelig å samarbeide med de som ikke vil deg vel

– Jeg samarbeider gjerne med helsesøstrene for å sikre et godt tilbud til gravide og nyfødte på helsestasjonene og i kommunene, men synes det blir vanskelig å samarbeide med de gjennom Norsk Sykepleierforbund når de tydeligvis har valgt å gå til full konfrontasjon med Dnj og setter store ressurser inn på å ødelegge for en fagforeningskollega, sier Dnjs leder Kirsten Jørgensen.

Hennes kommentar kommer etter at Leder for Landsgruppen av helsesøstre i Norsk Sykepleierforbund, Kristin Sofie Waldum-Grevbo raser på Dnj Facebookside etter at hun i siste Tidsskrift for jordmødre ble sitert på at hun synes det er helt naturlig at det er helsesøstre som skal være leder av helsestasjonen, og sier at de vil jobbe for det i NSF. Først skriver hun at hun er blitt feilsitert, men da redaktør av Tidsskrift for jordmødre, Eddy Grønset, viser til at hun har fått alle sine sitater til gjennomlesing, og at tidsskriftet brukte ordrett de tilbakemeldinger hun kom med, svarer hun at hun synes intervjuet var en ubehagelig opplevelse. Hun opplever at Dnj fører en profesjonskamp mot helsesøstrene.

Viser viktigheten av et sterkt Dnj

Kirsten Jørgensen synes det er flott at Tidsskrift for jordmødre får frem at Sykepleierforbundet ikke taler jordmødrenes sak.

– Vi ser det i saken om hvem som skal kunne være ledere av helsestasjonene. Når det utlyses lederstillinger på helsestasjonene, og det i utlysningen skrives at lederen må være helsesøster, må Dnj reagere. Vi har ikke noe imot at godt kvalifiserte helsesøstre får lederjobber, men å kalle det profesjonskamp når vi påpeker at godt kvalifiserte jordmødre må ha den samme retten til å bli vurdert i disse stillingene, faller på sin egen urimelighet. At Sykepleierforbundet jobber for å opprettholde en slik særfordel for helsesøstre på bekostning av jordmødre, viser at det er de som driver profesjonskamp, sier Jørgensen.

Hun understreker derfor hvor viktig det er å ha et sterkt Dnj som taler jordmødres sak der hvor sterke pressgrupper i andre organisasjoner kjemper mot at vi skal ha like rettigheter som andre.

11.00 10. april - 15.00 11. april 2024

Sanner Hotell, Gran