Utkast til Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen sendes på høring

Retningslinjen skal erstatte Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen fra 2005.

Retningslinjen anbefaler et basisprogram med helsekontroller for å forebygge sykdom og avdekke eventuell risiko i svangerskapet. Anbefalingene gjelder for friske gravide uten kjente risikofaktorer. Oppfølging av gravide med risikosvangerskap eller komplikasjoner omfattes ikke av denne retningslinjen. Retningslinjen og helsekort for gravide må sees i sammenheng for en helhetlig oppfølging. Høringsutkastet har færre anbefalinger og er mindre detaljert enn versjonen fra 2005. Fastlege/jordmor bør tilby første konsultasjon innen en uke etter at gravide har tatt kontakt med legekontor eller helsestasjon. Det bør være avsatt god tid til en dialog om levevaner. Gravide som trenger det bør få tilbud om utvidet veiledning og oppfølging i svangerskapet. Oppdateringen inkluderer relevante anbefalinger fra allerede publiserte produkter.

–

Her kan du lese hele utkastet til retningslinjen:https://helsedirektoratet.no/horinger/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen

Dersom du har innspill til høringen så ta gjerne kontakt på dnj@jordmorforeningen.no

Frist for å levere innspill til høringen for Dnj er 19.januar 2018.

9.00-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

10.00-18.00 5. mars 2018

Kåre Norum auditorium, Oslo Cancer Cluster innovasjonpark Ullernchausseen 66 Inngang 2B, 0310 Oslo