Styrking av jordmødre vil redusere mødredødeligheten

I Afghanistan dør 4300 kvinner i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det er en kvinne annenhver time…  Under  markeringen av Den internasjonale jordmordagen på Frivillighetshuset i Oslo i kveld var budskapet tydelig; flere kvalifiserte jordmødre i Afghanistan vil redusere antall kvinner som dør under svangerskap og fødsel, og redde mange nyfødte barn.

Pasthoon Zyaee – grunnleggeren av Afghan Midwifes Associations (AMA) fortalte om betydningen AMA har for jordmødres arbeid og satte ord på noen av utfordringene en jordmor møter i sitt arbeid i Afghanistan.
– Jordmødre gjør sitt beste til å yte kvalitetsmessig hjelp i svært lite tilgjengelige områder av landet. Ofte er jordmor eneste helsepersonell i disse områdene, mange er nyutdannede og ansvaret er stort. For at jordmødre skal lykkes ute i regionene er det viktig at de også har lederkvalifikasjoner og at lokalsamfunnet aksepterer de som ledere.

Trude Thommessen, Dnjs internasjonale sekretær, holdt et sterkt innlegg hvor hun vektla at utdanning av jordmødre er essensielt for å senke mødredødeligheten i verden. Thommessen har besøkt Afghanistan gjennom flere år og senest i mars i år.  Hun fortalte at siden 2002 har over 480 jordmødre fullført jordmorutdanningen ved skolene Afghanistankomiteen driver i landet med støtte fra Den norske jordmorforening.

– Jeg har aldri opplevd så engasjerte jordmorstudenter  som i Afghanistan. De har alle sterke personlige historier om hvorfor de vil bli jordmor og er voldsomt motiverte.

På bildet fra venstre: Kirsten Jørgensen, leder Dnj, Trude Thommessen, Internasjonal sekretær Dnj,Pasthoon Zyaee, grunnlegger AMA og Liv Kjølseth, generalsekretær Afghanistankommiteen.

8.30-16.00 15. januar 2018

Kimen Kulturhus, Sandgata 15, 7500 Stjørdal

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

12.00 5. mars - 12.00 7. mars 2018

Storefjell Resort Hotel, Gol

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017