Støtter opp om ABC-seminar

–Dette seminaret er proppfullt av spennende foredrag og fremmer viktigheten av å ha jordmorstyrte normalenheter – også på de store sykehuset, sier Kirsten Jørgensen. Dnj-lederen holdt en liten appell på ABC-avdelingens jubileumsseminar, som gikk av stabelen 28 og 29 september, i forbindelse med at avdelingen fyller 20 år.

–Det er viktig å jobbe for en differensiert og desentralisert fødselsomsorg. Vi trenger alle disse nivåene, men jeg er også opptatt av at hjemmefødslene bør inkluderes som et fjerde nivå - og med det bli en del av det offentlige tilbudet, påpekte Jørgensen under seminaret.

Med temaer som dreier rundt naturlig/normal graviditet og fødsel var det hyret forelesere fra både inn- og utland til seminaret som avholdes i regi av ABC-avdelingen, et arrangement Dnj er med og støtter opp under.

Trenger dokumentasjon

Å se på strukturene i fødselsomsorgen er viktig, i følge Dnj-lederen. Flere jordmorstyrte enheter, både inne på sykehuset og utenfor, gir flere fornøyde kvinner, det fremmer kontinuitet og det viser seg at jordmødrene har bedre arbeidsforhold her.

– Helseminister Bent Høie har instruert helseforetakene, om at de skal sørge for at kvinner får en-til-en omsorg. Det kvalitetskravet klarer vi ikke å etterleve, spesielt ikke på de store fødeavdelingene, dermed får ikke kvinnene det de har krav på. Hvis vi skal oppnå noe, må vi ta oss tid til å skrive avvik. Vi trenger dokumentasjon og tall å vise til, påpekte Jørgensen.

Tidsskrift for jordmødre kommer tilbake med mer fra jubileumsseminaret.

8.30-16.00 15. januar 2018

Kimen Kulturhus, Sandgata 15, 7500 Stjørdal

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

12.00 5. mars - 12.00 7. mars 2018

Storefjell Resort Hotel, Gol

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017