Støtter opp om ABC-seminar

–Dette seminaret er proppfullt av spennende foredrag og fremmer viktigheten av å ha jordmorstyrte normalenheter – også på de store sykehuset, sier Kirsten Jørgensen. Dnj-lederen holdt en liten appell på ABC-avdelingens jubileumsseminar, som gikk av stabelen 28 og 29 september, i forbindelse med at avdelingen fyller 20 år.

–Det er viktig å jobbe for en differensiert og desentralisert fødselsomsorg. Vi trenger alle disse nivåene, men jeg er også opptatt av at hjemmefødslene bør inkluderes som et fjerde nivå - og med det bli en del av det offentlige tilbudet, påpekte Jørgensen under seminaret.

Med temaer som dreier rundt naturlig/normal graviditet og fødsel var det hyret forelesere fra både inn- og utland til seminaret som avholdes i regi av ABC-avdelingen, et arrangement Dnj er med og støtter opp under.

Trenger dokumentasjon

Å se på strukturene i fødselsomsorgen er viktig, i følge Dnj-lederen. Flere jordmorstyrte enheter, både inne på sykehuset og utenfor, gir flere fornøyde kvinner, det fremmer kontinuitet og det viser seg at jordmødrene har bedre arbeidsforhold her.

– Helseminister Bent Høie har instruert helseforetakene, om at de skal sørge for at kvinner får en-til-en omsorg. Det kvalitetskravet klarer vi ikke å etterleve, spesielt ikke på de store fødeavdelingene, dermed får ikke kvinnene det de har krav på. Hvis vi skal oppnå noe, må vi ta oss tid til å skrive avvik. Vi trenger dokumentasjon og tall å vise til, påpekte Jørgensen.

Tidsskrift for jordmødre kommer tilbake med mer fra jubileumsseminaret.

9.00 2. november - 16.30 3. november 2017

Thon Hotel Vika Atrium, Oslo

9.51 15. november - 16.00 17. november 2017

Ålesund

9.00 5. desember - 16.30 6. desember 2017

Tromsø, UIT, Teorifagbygget hus 1, auditorium 2

Er du jordmor og har lyst til å gjøre en forskjell for mødre med premature og syke barn?
Engasjert og dyktig jordmor søkes til Nyfødt intensiv i 100 % vikariat
Vestre Viken