Statsbudsjettet gir oss en følelse av avmakt

– Statsbudsjettet møter en hardt presset helsesektor med enda flere effektiviseringskrav. Det gjør meg bekymret. Kan vi virkelig løpe fortere og fortsatt opprettholde et forsvarlig helsetilbud?  spør Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening.

– Helseministeren roser de ansatte for at de jobber smartere og ber helsepersonell være forberedt på tider hvor vi må holde tilbake. Avmakt er følelsen vi sitter igjen med når vi blir presentert et budsjett som fordrer ytterligere effektivisering og innsparinger. Hvor langt kan regjeringen tøye denne strikken?

Den norske jordmorforening er bekymret for mottakelsen av budsjettet ute på sykehusene. Vi har i lengre tid observert at jordmødre flykter fra de store fødeavdelingene – fordi arbeidspresset blir for høyt. Vi undrer oss over at helsemyndighetene ikke tar grep for å sikre at kompetansen blir på fødeavdelingene.

Selv om regjeringen har satt av midler til helsestatsjonstjenesten så er det skuffende å se at man heller ikke i år øremerker midler til kommunejordmortjenesten.
– Presset på kommunejordmødrene øker i takt med arbeidsoppgavene. Tidlig hjemreise, krav om barselbesøk av jordmor, krav om fokus på bekjempelse av vold i nære relasjoner – summen av voksende oppgaver gjør at vi mangler enormt med jordmorårsverk i kommunesektoren. Så lenge det ikke øremerkes midler så vet vi at det dessverre kommer lite til jordmødrene ute i kommunene.

Dette statsbudsjettet bidrar ikke til å løfte jordmortjenesten – verken ved sykehusene eller ute i kommunene – og vi er bekymret for pasientsikkerheten innenfor svangerskaps, fødsels- og barselomsorgen her i landet.

Lenke til Statsbudsjettet 2018

30.oktober var Dnj på høring i Stortingets helse og omsorgskomitee angående statsbudsjettet. Dnj sitt innspill til kan du se her.