Skuffet over statsbudsjettet

– At det heller ikke i år er øremerket midler til styrking av jordmortjenesten er svært skuffende. Det er kun satt av en pott på 50 millioner til styrking av helsestasjons-og skolehelsetjenesten og jeg undrer meg over hvordan man skal klare å få på plass en tilfredstillende og kvalitetssikret barselomsorg med så lite midler. Barselbesøk av jordmor er kritisk for kvinner som sendes hjem 24 timer etter fødsel, slik praksis nå er på Østlandet.  Vi må slå fast at barselkvinner og de nyfødte nok en gang er underprioritert, sier Kristin Jørgensen, leder Den norske jordmorforening

– Det var riktignok en gledelig nyhet at det er satt av 20 millioner til e-helsekort for gravide. Å få helsekortet digitalisert er etterlengtet for jordmødre, og vil være underlettende og kvalitetssikrende både i svangerskapsomsorgen og under fødselen.  Bekymringen rundt økte oppgaver og stadige nedskjæringer på de store klinikkene er også voksende. Det skjæres ned til benet overalt og det er tydelig for oss at regjeringen ikke har holdt sine løfter når det kommer til jordmortjenesten, verken på de store sykehusene eller i distriktene, sier Jørgensen.

8.30-16.00 27. februar 2018

Akershus universitetssykehus, store auditorium

10.00-18.00 5. mars 2018

Kåre Norum auditorium, Oslo Cancer Cluster innovasjonpark Ullernchausseen 66 Inngang 2B, 0310 Oslo