Jordmor – viktig rolle i forebygging av fødselsdepresjon

Det bekymrer Den norske jordmorforeningen at regjeringens prioriteringsutvalg ikke ønsker å kartlegge depresjon hos gravide og nybakte mødre, ref Holte og Eberhard Grans artikkel i Aftenposten 19.februar; Fødselsdepresjon – Fy skam til regjeringen.

Det bekymrer oss også svært at trenden ved landets fødeavdelinger er stadig tidligere hjemreise. Flere steder sendes mor og barn hjem nå 24 timer etter fødsel. Og hva med Helsedirektoratet sine retningslinjer om barselbesøk av jordmor etter hjemreise? Vi ser at det fortsatt er mange kommuner som ikke klarer å sette dette ut i praksis 3 år etter at retningslinjene kom...

– Ikke bare legges det for lite ressurser på forebygging av fødselsdepresjon, men jordmors rolle i dette arbeidet blir heller ikke prioritert. Hos mange kvinner starter depresjonene allerede i svangerskapet. Tett og god oppfølging av jordmor under svangerskapet kan være med på å avdekke tidlige symptomer og sikre at kvinnen får hjelp før fødsel og riktig oppfølging etter fødsel.  Nå når mange fødeavdelinger praktiserer tidlig hjemreise så fordrer dette at disse kvinnene får tidlig hjemmebesøk av jordmor. Tiden rett etter fødsel er utrolig sårbar og jordmor har stor kompetanse på å plukke opp symptomer på depresjon i denne fasen. Vi savner en tydelig satsning fra regjeringen på forebygging av svangerskapsdepresjon hvor jordmors rolle tas inn i det forebyggende arbeidet, både under svangerskapet og i barseltiden og hvor man har et tverrfaglig fokus og samarbeid om kvinnene, sier Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforening.

8.30-16.00 15. januar 2018

Kimen Kulturhus, Sandgata 15, 7500 Stjørdal

9.30-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

12.00 5. mars - 12.00 7. mars 2018

Storefjell Resort Hotel, Gol

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.

Søknadsfrist 14.november 2017

Jordmor 50% vikariat - Familiens hus i Ski kommune
vikariat i ett år fra oppstartdato
Søknadsfrist 8.november 2017