Jordmor kan bidra til at flere kvinner screenes for livmorhalskreft

Fakta er at vi vil at flere kvinner tar celleprøve. Den norske jordmorforening hilser varmt velkommen flere modeller slik at vi kan få flest mulig kvinner til å ta celleprøve! Dnj er derfor glade for politikernes ønske om å benytte seg av jordmors kompetanse i et bredere perspektiv, men er opptatt av et tverrfaglig samarbeid med fastlegene.

Kvinner skal ha mulighet til å velge mellom å gå til jordmor eller fastlege under svangerskapet, og kvinner bør kunne velge å ta celleprøve hos jordmor.  Det beste og mest effektive omsorgsnivået for kvinner betyr også at jordmødre og fastleger kan avlaste hverandre og komplementere hverandre.

Jordmødre kan kvinnehelse og vi ser at om dette kan utnyttes på best mulig måte så kommer det både kvinner til gode og det har en klar samfunnsøkonomisk gevinst. At jordmødre er  en ressurs for å sikre at flest mulig kvinner får tatt celleprøve har vi stor tro på. Å ta celleprøve hos jordmor skal være et lavterskeltilbud til for eksempel kvinner som ikke har fastlege kan benytte seg av. Dette har vi sett at fungerer i praksis, blant annet ved jordmortjenesten på Lillehammer.
Det er flott at Kreftregisteret jobber med ulike modeller for å få flere til å gå til screening. Oslo jordmor og kvinnesenter har i flere år kjørt et vellykket prøveprosjekt med timeinnkalling til celleprøvetaking -  hvor jordmødre hatt en sentral rolle.

9.00 2. november - 16.30 3. november 2017

Thon Hotel Vika Atrium, Oslo

9.51 15. november - 16.00 17. november 2017

Ålesund

9.00 5. desember - 16.30 6. desember 2017

Tromsø, UIT, Teorifagbygget hus 1, auditorium 2

Er du jordmor og har lyst til å gjøre en forskjell for mødre med premature og syke barn?
Engasjert og dyktig jordmor søkes til Nyfødt intensiv i 100 % vikariat
Vestre Viken