Informasjon fra Helsedirektoratet til personell som følger opp gravide

Arbeidet med en nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes har pågått i lengre tid. I løpet av en måned vil en foreløpig versjon av retningslinjen bli publisert. Det er gjort en del endringer fra høringsutkastet, blant annet har den færre anbefalinger totalt. Fremdeles gjenstår det noe arbeid.

Følgende punkter er ennå ikke avklart:

• Nye kriterier for hvilke kvinner som bør anbefales peroral glukosebelastning i uke 24-28, og om det skal anbefales en tidlig HbA1c.

I påvente av nye testkriterier for glukosebelastning vil de gamle kriteriene fra 2009 fortsatt gjelde.

• Anbefaling for spesialisthelsetjenestens vurdering av gravide med KMI over 35.

Disse anbefalingene vil blir lagt til i retningslinjen når de er klare.

En del av anbefalingene fra høringsutkastet som bare gjaldt spesialisthelsetjenesten, i hovedsak obstetrisk/gynekologisk oppfølging og prosedyrer, er tatt ut. Her vil det viser til Norsk gynekologisk forenings «Veileder i fødselshjelp» fra 2014 for detaljer om disse temaene.

Helsedirektoratet kommer med mer informasjon når retningslinjen for svangerskapsdiabetes blir publisert. Den kommer i elektronisk format og blir tilgjengelig fra direktoratets nettsider.

9.00-16.30 1. februar 2018

Pilestredet 32, Store auditorium, Oslo

10.00-18.00 5. mars 2018

Kåre Norum auditorium, Oslo Cancer Cluster innovasjonpark Ullernchausseen 66 Inngang 2B, 0310 Oslo