Få innvandrerkvinner til screening for livmorhalskreft

Nye tall fra Kreftregisteret viser at under halvparten av alle innvandrerkvinner møter opp til screening for livmorhalskreft. Kulturforskjeller, mangel på informasjon, språkbarrierer og tabu kan være grunner til at mange ikke møter opp. Blant kvinner med etnisk norsk bakgrunn møter 2/3 opp til screeningen. Den norske jordmorforeningen mener jordmødre spiller en viktig rolle i arbeidet med å få flere innvandrerkvinner til å ta celleprøve.

- Å ta celleprøve hos jordmor er et lavterskeltilbud som vi jobber aktivt med å promotere. I den forbindelse samarbeider vi med Gynkreftforeningen og Kreftregisteret, forteller Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforeningen. Jørgensen mener nettopp lavterskeltilbudet og forbedret informasjon er nøkkel for å få flere innvandrerkvinner til å ta celleprøve.

Viktig med opplæring for jordmødre
Kreftregisteret har hatt et prosjekt hvor kvinner som ikke har møtt opp til sin andre påminnelse har fått en  time for celleprøve hos jordmor eller lege.
- Vi jobber nå med å få utvidet dette prosjektet for å kunne nå flere kvinner som ikke møter opp til screening. Det er imidlertid viktig for oss at vi også har fokus på  bedre opplæring iprøvetaking, sier Ameli Tropé, Leder for livmorhalsprogrammet i Kreftregisteret.

Lavterskeltilbud med suksess på Lillehammer
- Vi så et voldsomt behov, veldig mange av innvandrerkvinnene her hadde aldri tatt celleprøve, sier Berit Fougner, jordmor ved Lillehammer helsestasjon. I mai 2013 startet jordmortjenesten på Lillehammer opp et prosjekt rettet mot innvandrerkvinner med tilbud om celleprøvetaking og familieplanlegging.
Fra oppstart til desember 2015 tok jordmødrene mot 121 kvinner fra 24 nasjoner til konsultasjoner og de opplever at kvinnene setter stor pris på tilbudet. Jordmødrene jobber tett med flyktninghelsetjenesten som holder til i samme bygg. Fougner forteller at de har stor fokus på informasjon til kvinnene og lav terskel på å bruke tolk, jordmødrene er godt fornøyde med prosjektet og ønsker sterkt å fortsette med tilbudet.

NRK nyheter hadde et innslag om temaet i dag morges (innslaget kommer først i sendingen): https://tv.nrk.no/serie/nyheter/NNFA08033016/30-03-2016
Samt en sak på nrk.no: http://www.nrk.no/norge/over-halvparten-av-innvandrerkvinner-dropper-kreftscreening-1.12848071

9.00 2. november - 16.30 3. november 2017

Thon Hotel Vika Atrium, Oslo

9.51 15. november - 16.00 17. november 2017

Ålesund

9.00 5. desember - 16.30 6. desember 2017

Tromsø, UIT, Teorifagbygget hus 1, auditorium 2

Stillingen innebærer 50 % fast stilling m/ følgetjeneste, kommunen kan tilby en 100 % stilling, da som 50 % sykepleier i kommunen.
Søknadsfrist 14.november 2017

Er du jordmor og har lyst til å gjøre en forskjell for mødre med premature og syke barn?
Engasjert og dyktig jordmor søkes til Nyfødt intensiv i 100 % vikariat
Vestre Viken