15.mai var den internasjonale dagen for Hypremesis Gravidarum (HG).

HG, også kalt ekstrem svangerskapskvalme, er en sykdom som rammer 0,5 - 3,2 % av gravide kvinner. Sykdommen fører til ekstrem kvalme og oppkast, samt vektnedgang og redusert livskvalitet.

I en studie publisert i BioMed Central Pregnancy and Childbirth har norske forskere spurt kvinner som har opplevd kvalme og oppkast i løpet av graviditeten om hvordan det påvirket dem. Ikke overraskende var svangerskapskvalme forbundet med signifikant negativ effekt på fungering i hverdagen og med redusert livskvalitet.
Mer enn hver fjerde kvinne med alvorlig svangerskapskvalme rapporterte at de på grunn av kvalme og oppkast hadde vurdert å avslutte svangerskapet, og tre av fire vurderte å ikke bli gravid på nytt.

Hyperemesis Gravidarum Norge (HGNorge) er en frivillig organisasjon som jobber for å støtte rammede, og å spre informasjon om HG.

12.00 20. september - 12.00 23. september 2018

Quality Hotell Fredrikstad