Nyhetsarkiv

Mandag 11. mars åpnet FNs 68. kvinnekommisjon i New York, som er det største globale forumet for likestilling og kvinners rettigheter.

Les Lena Henriksen, leder i Jordmorforeningen, sin kronikk i anledning kvinnedagen 8. mars.

Den 4. mars kom endelig de nye retningslinjene og det er første gang Helsedirektoratet gir ut en samlet faglig retningslinje for fødselsomsorgen.

Jordmorforeningen var til stede da helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol la frem Nasjonal helse- og samhandlingsplan 1. mars.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol holdt Sykehustalen 2024 ved de nye Glassblokkene i Bergen 16. januar.

På et ekstraordinært styremøte 9. januar, behandlet styret i Helse Nord hvorvidt forslaget til ny sykehusstruktur skulle sendes ut på høring.

Jordmorforeningens innloggingsportal for medlemmer, Min side, har fått nytt utseende. Medlemmer må tilbakestille passord for å få tilgang til den nye portalen.

Torsdag 14. desember presenterte regjeringens Abortutvalg sin utredning, og Jordmorforeningen var til stede under fremleggelsen. Her kan du lese de viktigste forslagene oppsummert.

9.-10. november braket det løs på Thon Hotell Storo i Oslo, hvor nærmere 300 jordmødre fra hele landet var samlet for årets høydepunkt: Jordmordagene 2023.

Les Lena Henriksen, leder i Jordmorforeningen, sin kronikk i anledning likelønnsdagen.

Nasjonal faglig retningslinje (2009) og læringsnotat (2015) om gruppe-B streptokokker hos gravide og fødende, er ikke lenger gjeldende.

Enkelte kommuner forhandlet sitt mellomoppgjør i juni, imens hovedtyngden av forhandlingene foregår nå i høysesongen september-oktober.

Hvert år samles politikere, organisasjoner og næringsliv i Arendal, til det som ofte beskrives som Norges største demokratiske dansegulv – Arendalsuka. Jordmorforeningen var til stede for å sette kvinnehelse, fagkompetanse og trygge arbeidsvilkår på dagsorden.

Gratulerer med kvinnedagen! I denne anledningen synes vi det passer med en artikkel som handler om oss, som er den eldste fagforening for kvinner i Norge.

11.00 13. mars - 15.00 14. mars 2024