Nyhetsarkiv

Etter fem fantastiske dager på ICM kongress, er «jordmorhjertet» fylt med stolthet og ydmykhet- å treffe jordmødre fra hele verden, til tross for ulike forutsetninger og kulturer, men og hvor like de samme problem er- fyller en meg glede over å tilhøre et  globalt jordmorfellesskap!

Helsedirektoratet melder om at det ikke blir endringer i takster for kiropraktorer, jordmødre, helsestasjoner, logopeder, audiopedagoger eller ortoptister per 1. juli i år.

12.juni kom innstillingen fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Karin Andersen og Audun Lysbakken om strakstiltak for å sikre en trygg fødselsomsorg.
– Det er på høy tid at politikerne forstå alvoret og ser at vi er i ferd med å få en fødselsomsorg som går på sikkerheten løs, ikke bare for kvinner og barn, men også for jordmødre som leverer sin arbeidskraft og faglighet, sier Kristen Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening.

Et flertall i Stortinget bestående av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre gikk 1. juni inn for dette forslaget. Stortingsflertallet støtter Arbeidstidsutvalget sin innstilling som pekte på behovet for mer fleksible regler for kveldsarbeid. I dagens arbeidsmiljølov blir arbeid mellom klokka 21.00 og 06.00 definert som nattarbeid.

I 1997 ble fødeavdelingen gjort om til fødestue på Tynset, valget sto mellom full nedleggelse eller omgjøring til fødestue. For seksjonsleder Marion Eggen var det ingen tvil - fødestue var eneste alternativ.

Hanne Sørvaag og hennes band sørget for en forrykende markering av KLPs Arbeidsgledepris for sykehusansatte i Levanger denne uken.

NRK forteller 1.juni om en undersøkelse som viser at 10 prosent av kvinner ikke får underlivssjekk hos sin fastlege selv om kvinnen har bedt om dette.

–Dette er et skremmende høyt tall. Underlivssjekk med celleprøve er et svært viktig tiltak for å forebygge gynekologisk kreft. Vi må sikre at dette er et lavterskeltilbud slik at flest mulig kvinner får tatt celleprøve, sier Jeanette Hoel, leder i Gynkreftforeningen.

– Akademikerne har et klart mål om at lønnsforhandlingene skal skje lokalt på den enkelte arbeidsplass. Oslo har offentlig sektors mest utdaterte lønnssystem, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune.

HG, også kalt ekstrem svangerskapskvalme, er en sykdom som rammer 0,5 - 3,2 % av gravide kvinner. Sykdommen fører til ekstrem kvalme og oppkast, samt vektnedgang og redusert livskvalitet.

Vi er fantastisk stolte over at våre løpende jordmødre samlet inn hele 243 000,- kroner på 5.mai i år! Disse pengene går til å utdanne flere jordmødre i Afghanistan - et land hvor én kvinne dør hver ANDRE time i forbindelse med svangerskap og fødsel. Et land hvor flere jordmødre er sårt trengt! Tusen hjertelig takk for flott innsats og engasjement! Vi gjør en forskjell!

Jordmødrene; Sigrun Kongslien, Maren Johnsen og Ingvild Hersoug Nedberg har skrevet en kronikk i forbindelse med den internasjonale jordmordagen 5.mai. Verdt å lese! "Tenk deg at du er 23 år, student og uønsket gravid i innspurten av din bacheloroppgave. Et barn nå vil ha store konsekvenser for ditt videre liv og kaste om på alle dine planer for fremtiden...

Forskningsjordmor Signe Egenberg disputerer for graden philosophiae doctor (ph.d) ved Universitetet i Stavanger mandag 15. mai 2017. Hun forsvarer avhandlingen Multi-professional simulation training on postpartum hemorrhage in Tanzania and Norway.

Folkehelseinstituttet (FHI) vil ikke lenger at norske jenter skal få en vaksine som effektivt beskytter mot kjønnsvorter. En av Norges fremste HPV-eksperter, over- lege Sveinung Sørbye mener også at den nye vaksinen gir en dårligere beskyttelse mot livmorhalskreft, selv om FHI mener at vaksinen de har valgt er like god.

Jeg er dypt imponert over at vi i år igjen tråkker til med et så sterkt engasjementet for jordmødre, kvinner og barn i Afghanistan! Det er sterkt å se at vår lille aksjon «Løp for livet» samler oss, skaper oppmerksomhet rundt denne viktige saken og ikke minst samler inn midler som gjør det mulig å utdanne ennå flere jordmødre i et land som trenger det så sårt!

I Afghanistan dør 4300 kvinner i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det er en kvinne annenhver time…  Under  markeringen av Den internasjonale jordmordagen på Frivillighetshuset i Oslo i kveld var budskapet tydelig; flere kvalifiserte jordmødre i Afghanistan vil redusere antall kvinner som dør under svangerskap og fødsel, og redde mange nyfødte barn.

Lektorene får en samlet lønnsvekst på 2,4 prosent i årets oppgjør. Store deler av midlene vil fordeles lokalt ute i kommunene.

Dnj arrangerer konferanse for tillitsvalgte og tidligere fylkestillitsvalgte i KS-sektoren 30. og 31.mai på Gardermoen, Oslo.

– Byrådet ønsker å gjøre Oslo til en «smart og innovativ» by. Dette målet vil de aldri nå dersom de holder fast ved landets mest utdaterte lønnspolitikk, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune.

Fredag ettermiddag ble det brudd i forhandlingene mellom Akademikerne og Oslo kommune. Oppgjøret går nå til mekling.

Akademikerne kommune arrangerer kurs i lokale forhandlinger rundt om i landet. Kursinnhold er lokale forhandlinger etter hovedtariffavtalens kap. 3.4 og kap. 5 i det kommunale avtaleområdet pluss kap. 3 i bedriftsavtalen og er for tillitsvalgte og kontaktpersoner.

Vi gleder oss over at Helseministeren fått med seg Den norske jordmorforenings budskap om at vi trenger en differensiert og desentralisert fødselsomsorg her i landet.

Midwives, Mothers and Families: Partners for Life!

ICM is pleased to share with you the IDM2017 Resource Pack.

Have a Happy International Day of the Midwife!

På helsestasjonen tilbyr jordmødrene etterkontroll med prevensjon og celleprøve til kvinnene I bydelen. Evaluering viser at 100 prosent av kvinnene vil tilbake til jordmor!

28. august i år arrangeres en internasjonal konferanse om vold mot gravide i Oslo. Bakgrunnen er retningslinjer fra Helsedirektoratet i 2014, som pålegger helsepersonell å spørre alle gravide om voldsutsatthet. Etter tre år ser man at retningslinjene ikke er tilstrekkelig implementert og at det er behov for mer kunnskap om vold mot kvinner i svangerskapet. Formålet med konferansen er å tette kunnskapshull og fremme samarbeid, spesielt mellom helsepersonell og andre instanser som jobber med tematikken. Blant foredragsholderne vil det være talspersoner fra WHO og FN.

Det er mulig å søke om innovasjonstilskudd til prosjektoppgaven via Helsedirektoratet.

Tilbys av BI, i både Oslo og Lakselv/Tromsø  og gir 30 studiepoeng. Kursavgiften dekkes av Helsedirektoratet.Deltakerne må selv dekke kostnader til reise og opphold. Det er mulig å søke fylkesmannen om midler fra kommunalt kompetanse- og innovasjonstilskudd til dekking av utgifter.

Lønnsoppgjøret ble innledet 4. april 2017, og de sentrale partene ble enige om fristene for gjennomføringen av de lokale forhandlingene. Årets oppgjør er et mellomoppgjør, det betyr at det kun forhandles om økonomi, ikke om tekst.

Flott innslag med Kirsten Jørgensen 05.04.17 på God morgen Norge på TV2 morges! Temaet var eldre gravide, og i studio var også Rikke som fikk tvillinger når hun var 48. – De som blir gravide så sent som 45 år eller eldre har graviditeter og fødsler som blir klassifisert som risikofylte. Fertiliteten synker etter fylte 35 år, og derfor synes jeg ikke man bør utsette det, sa Jørgensen til God morgen Norge. Dnj lederen mener at politikere må tilrettelegge bedre for unge kvinner.
Se hele intervjuet på God morgen Norge her.

Dnj's sekretariat holder stengt i påsken, fra 8.april- så er vi på plass igjen 18.april.

Arbeidet med en nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsdiabetes har pågått i lengre tid. I løpet av en måned vil en foreløpig versjon av retningslinjen bli publisert. Det er gjort en del endringer fra høringsutkastet, blant annet har den færre anbefalinger totalt. Fremdeles gjenstår det noe arbeid.

Tirsdag 14. mars ble LO og NHO enige i vårens lønnsoppgjør i privat sektor. Rammen for oppgjøret ble 2,4 % i frontfaget. Om prisveksten i 2017 blir på 2,0 % som foreløpig anslått, vil det bety en liten økning i reallønnen.

Ammehjelpen deler hvert år ut en Begeistringspris til noen som jobber med ammende mødre. Årets pris går til fødestua ved Nordlandssykehuset i Lofoten.

Fakta er at vi vil at flere kvinner tar celleprøve. Den norske jordmorforening hilser varmt velkommen flere modeller slik at vi kan få flest mulig kvinner til å ta celleprøve! Dnj er derfor glade for politikernes ønske om å benytte seg av jordmors kompetanse i et bredere perspektiv, men er opptatt av et tverrfaglig samarbeid med fastlegene.

En av femti kvinner i Afghanistan dør i forbindelse med svangerskap og fødsel.

Den norske jordmorforeningen, landets eldste fagforening for kvinner, ønsker varmt til lykke med kvinnedagen! "Jordmor der mor bor" er en av våre fremste kampsaker!

Den norske jordmorforening gratulerer vår samarbeidspartner Akademikerne med 20 års jubileet.

– NIPT-testen er et mye tryggere alternativ for de kvinnene som i dag får tilbud om fostervannsdiagnostikk eller morkakeprøve. Det er derfor gledelig at helseministeren nå godkjente innføring av denne metoden, sier Kirsten Jørgensen, leder i Dnj.

Det bekymrer Den norske jordmorforeningen at regjeringens prioriteringsutvalg ikke ønsker å kartlegge depresjon hos gravide og nybakte mødre, ref Holte og Eberhard Grans artikkel i Aftenposten 19.februar; Fødselsdepresjon – Fy skam til regjeringen.

Det bekymrer oss også svært at trenden ved landets fødeavdelinger er stadig tidligere hjemreise. Flere steder sendes mor og barn hjem nå 24 timer etter fødsel. Og hva med Helsedirektoratet sine retningslinjer om barselbesøk av jordmor etter hjemreise? Vi ser at det fortsatt er mange kommuner som ikke klarer å sette dette ut i praksis 3 år etter at retningslinjene kom...

Den norske jordmorforening ønsker Berit Grimsrud Syversen - ny forhandlingsleder - varmt velkommen! Berit startet opp 13.februar som forhandlingsleder og juridisk rådgiver. Hun var ferdig utdannet jordmor i 1992 og jurist i 2010.  Nå ser hun frem til å ta fatt på spennende arbeid i Dnj!

Det er en kamplysten Dnj-leder som gjør seg klar for et nytt år med stortingsvalg og mange muligheter for å få frem viktige saker for kvinnehelse og jordmødres arbeidsfelt. Helst vil Kirsten Jørgensen prioritere tiden sin på det Dnjs saker og medlemmer. Å ta del i en debatt med andre fagforeninger i sosiale medier om hvem som gjør mest for jordmødre vil hun helst heve seg over.

Dnj leder Kirsten Jørgensen uttrykker uro over fremtiden til følgetjenesten i Stavanger Aftenblad 12.02.17:

– Ingen andre enn jordmora kan gi ei fødande fullverdig hjelp under ein transport til sjukehu- set. Eg skjønar godt at kvinner på bygda kjenner seg utrygge når dei må legga ut på reis utan jordmor. Kvinner bør kunna vita at det er trygt for dei å få barn same kor dei bur, og den tryggleiken er det nærværet av ei jordmor som kan gi, seier ho.

Ragnhild Brautaseth og Karen Rode Grorud har skrevet masterstudie om gravide på flukt. De hadde begge jobbet over syv år som sykepleiere og var midt i et hektisk småbarnsliv da de møttes på Høyskolen i Oslo og Akerhus på jordmorutdanningen. Med erfaring fra hjerteovervåkning og skadelegevakt var jordmorrollen ny. Men selv om de hadde mindre erfaring fra kvinnehelse, graviditet og fødsel, var interessen og engasjementet for dette faget desto større for de begge.

I år er det 100 års siden jordmor og samerettsforkjemper Elsa Laula Renberg tok initiativ til samenes første landsmøte i Trondheim i 2017. Den norske jordmorforening ønsker til lykke med samefolkets dag 6.februar og jubileet for samenes første landsmøte i Trondheim.

NOU: Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten og Samvittighetsfrihet i arbeidslivet.

Meld deg på vår ultralydsamling for jordmødre 3.mars da vel!

Hos kvinner som er blitt rammet av overgrep, kan fødsel utløse gamle traumer. I denne artikkelen fra VG forteller Eli Rygg om hvordan fødselen vekket traumer fra barndommen og Kristen Jørgensen forteller om sine erfaringer i møte med fødende som har vært utsatt for overgrep.

Cathrine Os og Elisabeth Severinsson har skrevet en spennende artikkel som nylig ble publisert: How Can Manual Rotation Reduce Vacuum, Forceps and Caesarean Deliveries?— A Review of the Evidence.  "The aim of this review was to investigate whether manual rotation can be used to reduce vacuum, forceps and caesarean deliveries in women with occiput posterior or occiput transverse positions from 7 cm dilation in labour".

Alle virksomheter som yter helsehjelp utenfor den offentlige helsetjenesten skal betale tilskudd til Norsk pasientskadeerstatning (NPE). For 2017 er det frist til 1. februar for å registrere seg. Oppføringen fornyes automatisk, så er virksomheten din allerede registrert, behøver du ikke å registrere den på nytt.

– Vi har arbeidet hardt i flere år for å få på plass et kvalitetskrav som sikrer fødekvinnen en-til-en-omsorg i aktiv fødsel og vi gleder oss over at helseministeren endelig lytter til jordmødrene! Nå tar vi regjeringen på alvor og oppfordrer alle våre 2500 medlemmer om å skrive avvik. Kun avviksmeldingene vil kunne sikre at kvalitetskravet blir opprettholdt, sier Kristen Jørgensen, leder i Den norske jordmorforening.

Styret og sekretariatet i Dnj har i 2016 arbeidet mye med organisasjonsutvikling gjennom å starte opp med regionaliseringen av Dnj som ble vedtatt på landsmøtet 2015. Vi skal satse på en mer hensiktsmessig organisering av organisasjonen for å møte de utfordringer foreningen har og videre knytte medlemmene enda tettere sammen og styrke vårt viktige tillitsvalgtapparat.

Den norsk jordmorforening vil frem til 28.februar refundere 25% av deltageravgiften til medlemmer som deltar på ICM i Canada.

I oktober 2015 ble det oppnevnt et offentlig utvalg med mandat å utrede hvordan det statlige eierskapet til spesialisthelsetjenesten kan organiseres. Utvalget har vurdert alternative modeller for hvordan staten kan organisere eierskapet til spesialisthelsetjenesten.

Dette er en viktig høring som Dnj vil svare på!

Fra Afghanistankomiteen og deres skoler for jordmødre og helsesøstre i Afghanistan sendes en varm og solidarisk hilsen!

I løpet av noen maidager i år løp norske jordmødre over hele landet i solidaritet med sine søstre i Afghanistan, under Jordmorforeningens 5.mai aksjon «Løp for livet». Ved siden av å være et sterk uttrykk for solidaritet mellom jordmødre i to veldig forskjellige land, samlet løperne inn over 400 000 kroner.
Dette er penger som direkte har bidratt til å sikre utdanning for 236 nye jordmødre og sykesøstre på landsbygda i Afghanistan.

Dnj har ansatt ny forhandlingsleder. Dette er jordmor og jurist Berit Grimsrud Syversen. Hun starter opp i stillingen 13.februar 2017.

Til alle ledere - har du meldt deg på ennå? 23.-24.januar 2017 arrangerer Dnj lederkonferanse på Soria Moria i Oslo - en konferanse for å dele ideer, engasjere og bli motivert!

Mot slutten av oktober ble det klart at Kari Sollien ble valgt som ny leder av Akademikerne. - Akademikerne er en nytenkende organisasjon som har blitt stadig viktigere i samfunnsdebatten. Jeg ser frem til å lede organisasjonen inn i det spennende valgåret som ligger foran oss. Det er en fin mulighet til å sette saker som er viktig for Norge og Akademikerne på dagsordenen, sa Sollien i etterkant av valget.

Dnj har kommet med innspill til høring om skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom - og jordmor etterlyses i høringsnotatet!

– Jeg samarbeider gjerne med helsesøstrene for å sikre et godt tilbud til gravide og nyfødte på helsestasjonene og i kommunene, men synes det blir vanskelig å samarbeide med de gjennom Norsk Sykepleierforbund når de tydeligvis har valgt å gå til full konfrontasjon med Dnj og setter store ressurser inn på å ødelegge for en fagforeningskollega, sier Dnjs leder Kirsten Jørgensen.

Info innbefatter også oppfølging av barn født av mødre med kronisk hepatitt B. Alle barn født fra og med 1. november 2016 blir tilbudt hepatitt B-vaksine gjennom barnevaksinasjonsprogrammet. Les mer her:

Vi søker en ansvarsbevisst, positiv og dyktig medarbeider som jobber på lag for en stolt og profesjonsbevisst fagforening. Det kreves stor grad av selvstendighet i stillingen og du må trives med å jobbe i et lite miljø. Søknadsfrist er 15.november.

Dnj ba i dagens høring om statsbudsjettet i helse-og omsorgskomiteen om at det avsettes øremerkete midler til jordmorstillinger i kommunene samt at fødeavdelingene oppgraderes til akutt post hvor det følger med økonomiske rammer for å nå dette målet.

– At det heller ikke i år er øremerket midler til styrking av jordmortjenesten er svært skuffende. Det er kun satt av en pott på 50 millioner til styrking av helsestasjons-og skolehelsetjenesten og jeg undrer meg over hvordan man skal klare å få på plass en tilfredstillende og kvalitetssikret barselomsorg med så lite midler. Barselbesøk av jordmor er kritisk for kvinner som sendes hjem 24 timer etter fødsel, slik praksis nå er på Østlandet.  Vi må slå fast at barselkvinner og de nyfødte nok en gang er underprioritert, sier Kristin Jørgensen, leder Den norske jordmorforening

Norsk perinatalmedisinsk forening ønsker flere gode abstrakter til frie foredrag til Perinataldagene 2016. Ny frist er mandag 10. oktober. Jordmødre oppfordres herved! Mer informasjon her:

Kirsten Jørgensen holdt et innlegg under høringen i Helse-og omsorgskomiteen 29.september; Verdier i pasientens helsetjeneste - Melding om prioritering.

Ingen er tjent med at legene får lengre arbeidsuker og høyere arbeidsbelastning. Dnj er redd kravet vil gå ut over pasientsikkerheten! Trepartssamarbeidet som har vært bærebjelken i norsk arbeidsliv settes i fare dersom arbeidsgiver får styringsrett over arbeidstid i sykehusene.

Stadig flere norske kvinner får utført plastisk kirurgi etter å ha født barn. Oversikter fra private klinikker i Norge viser at over 5000 kvinner fikk utført slike inngrep i 2014. Faglig-etisk utvalg satt i vinter fokus på intimkirurgi i Tidsskrift for jordmødre:

Ny hovedtariffavtale i KS-området er lagt ut på "Min side". Medlemmer som eventuelt ønsker denne tilsendt kan ta kontakt med Ida Engen i sekretariatet.

Dnj skal i høst sende inn innspill til høring på nasjonale faglige retningslinjer for skolehelsetjenesten 5-20 år og helsestasjon for ungdom (HFU).

Vi ønsker innspill fra deg! Frist 1.november.

Send ditt forslag til:
Kirsten Jørgensen, politisk leder
Sigrun Kongslien, leder Faglig-etisk utvalg

Høringsdokumentet leser du her:

30.september er søknadsfristen for regjeringens nyutlyste 50 millioner til helsestasjoner og skolehelsetjenesten. Regjeringens kommunikasjon rundt utlysningen har vært misvisende, og man kan oppfatte det slik som at dette kun gjelder for helsesøstre. Det gjør det altså ikke. Mål for ordningen er:

• Styrke kapasiteten og kvaliteten i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
  • Styrke arbeidet i kommunen rundt barn, unge, gravide og deres familier
  • Stimulere til økt flerfaglig samarbeid rundt barn, unge, gravide og deres familie

Med bakgrunn i gårsdagens demonstrasjon og debatten som har pågått de siste dagene rundt kompensasjonsordningen for jordmødre under hjemmefødsler ønsker Den norske jordmorforening å gjøre noen presiseringer.

Vi har i lang tid jobbet målrettet mot departementet for å få på plass en regulert takstordning tilpasset kvinnens og hennes fødselshjelpers behov. I 2015 og  i våres har Dnj fremmet forslag om en såkalt «hjemmefødselspakke» til Helse og omsorgsdepartementet.

I Norge er det i dag mange jordmødre som har ansvar for hjemmefødsel alene. Under hjemmefødsel er kvinnene selektert, slik at kun de kvinnene som oppfyller alle krav for hjemmefødsel får føde hjemme. Én jordmor er godt rustet til å håndtere en fødsel alene, så  lenge hun er komfortabel med dette i henhold til forsvarlighetsprinsippet i helsepersonelloven §4. Dette ser vi også rundt om på fødestuene som også Dnj mener er et godt og trygt tilbud til fødekvinner.

Arendalsuka har vært en lærerik og engasjerende erfaring for meg, og ikke minst en uke spekket med nye kontakter. At Dnj har vært tilstede har vært svært viktig; dette er en uke hvor vi har gode mulighet for politisk påvirkning og synliggjøring av våre saker.

Helse og omsorgsdepartementet har nå – etter vurdering – konkludert med at dagens regelverk ikke åpner for å gi stønad for to jordmødre samtidig for samme fødsel. Avgjørelsen er stikk i strid mot Helsedirektoratets anbefaling om at det er to jordmødre til stede under fødselen ved planlagt hjemmefødsel. Helse og omsorgsdepartementets konklusjon er både et angrep på kvinners rett til å velge fødested, samt en nedvurdering av jordmors arbeid som fagperson.

Helse og omsorgsdepartementet har etter vurdering konkludert med at dagens regelverk ikke åpner for å gi stønad for to jordmødre samtidig for samme fødsel  og at en eventuell endring krever utredning i departementet. Ut fra dagens regelverk kan det kun utbetales stønad etter takst 4a  til én jordmor for samme fødsel.

- Nei, det er ikke trygt å føde i Norge så lenge det ikke bevilges mer ressurser til fødselsomsorgen. At helseministeren plasserer hele ansvaret hos helseforetakene er lite konstruktivt. Ingenting vil skje før midler øremerkes jordmortjenester, sier Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforeningen.

Info fra Nasjonal kompetansetjeneste for blodtypeserologi, FoU: til de som skal rekvirere foster-RhD-typing hos RhD negative gravide i sv.uke 24/25 og gi RhD-profylaksen i sv.uke 28/29 kun til de gravide som bærer et RhD positivt foster.

I vår nyeste utgave av Tidsskrift for jordmødre presenterer vi resultater undersøkelsen vi gjorde i forkant av sommeren for å se nærmere på arbeidsforholdene for jordmødre ved Haukeland, St.Olav og OUS.

Stipendet skal brukes til reiser i inn- eller utland. Formålet med reisen skal være faglig utvikling. I vurderingen skal originalitet og nytte i utøvelsen av jordmor yrket vektlegges.

Dnj minner om kurs i lokale forhandlinger i regi av Akademikerne.

Jordmødre fra Oslo jordmor og kvinnesenter kan tilby teoretisk og praktisk veiledning for innsetting av spiral.

Torsdag 23.juni 2016 kl. 20.30 kom SAN og Spekter til enighet i område 10, helseforetakene, om årets tariffoppgjør. Det betyr at oppgjøret 2016 er avsluttet og kan iverksettes.

-  At kvinner i fødsel ikke får den hjelpen de trenger skal kalles faglig forsvarlig stiller jeg et stort spørsmåltegn ved! Vi er fryktelig skuffet over denne avgjørelsen, sier Kristen Jørgensen, leder i Den norske jordmorforeningen.

Deadline for submitting an abstract (200 words) for The Qualitative Research Network Research Seminar and Workshop, September, 14th-15th, Nord University in Bodø is June 30.

Den norske jordmorforeningen støtter innstillingen fra familie- og kulturkomiteen om Trygghet og omsorg, fosterhjem til barns beste, som ber regjeringen vurdere om også pålagte tiltak kan settes inn uten samtykke under svangerskap for å sørge for tidlig hjelp og forebygge omsorgssvikt for nyfødte.
Dette vil for eksempel gi jordmødre anledning til å varsle barnevernet under svangerskapet uten samtykke fra mor.

Innstillingen ble lagt frem 24.05.16.

Les hele innstillingen her.

- Ja, jeg mener at det er grunn til å si at tilbudet i de store byene kan bli bedre, sa helse og omsorgsministeren i denne ukens spørretime på Stortinget.
I april i år fremmet Trine Skei Grande (V) spørsmål til helse- og omsorgsminister Bent Høie; Hvilken strategi har statsråden for at fødselsomsorgen i de store byene skal ha så høy kvalitet som mulig, og at fødsler som er planlagt på sykehus, faktisk skjer på sykehus?

En ny kampanje blir i disse dager lansert av Helsedirektoratet for å informere om helserisikoen ved snusing i svangerskapet.

I den Norske HUNT-studien viste Romundstad og medarbeidere at svangerskapsforgiftning (preeklampsi) er knyttet til økt risiko for hjerte- og karsykdommer. – At kunnskap om svangerskapet også kan brukes til å forebygge senere sykdom, er det imidlertid få fastleger og spesialister som kjenner til, forteller Annetine Staff, overlege og forskningsrådgiver, Oslo universitetssykehus (OUS) og professor I, Universitetet i Oslo(UiO).

Det nytter å bry seg! Takk til deg som løp, til deg som sponset, likeså til de som heiet, lyttet, organiserte, rigget og ryddet. Løp for livet-aksjonen har vært en stor suksess - og nå er det tid for å annonsere det samlede beløpet: 357 305,- kroner!!

Den norske jordmorforening og NSF har sammen skrevet et brev til Helsedirektoratet for å sette fokus på obligatorisk resertifisering for jordmødre.

Som et prøveprosjekt vil Trygg Mammamedisin fra 11. mai 2016 åpne for at gravide og ammende kan ringe og få svar over telefon. Tjenesten er gratis.

Det har vært så utrolig inspirerende å følge engasjementet og innsatsen som dere har vist gjennom denne uken -  dere har "Løpt for livet" i ulike varianter - alt med samme mål i solidaritet for jordmødre, kvinner og barn i Afghanistan.

It was a heartwarming experience for me seeing midwives running to strengthen and support Afghan midwives saving lives of women dying from preventable pregnancy related complications.

Thank you so much for the great coordination, the way the midwives worked hard was really impressive. It warmed my heart.

Flotte medieoppslag med Feroza Mushtari, leder av det afghanske jordmorforbundet, som denne uken er på besøk i Norge i anledning den internasjonale jordmordagen.

- Vi trenger en differensiert og desentralisert fødselsomsorg. Og for kvinner som bor i distriktet trenger vi en garanti for følgetjeneste med jordmor i ambulansen  - dette har ikke kvinner i dag, sier Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforening.

Den norske jordmorforening står for lokal lønnsdannelse. Vi tror at våre dyktige tillitsvalgte er de som best kan forhandle lønn lokalt for våre medlemmer. Dette har vist seg å lønne seg - siden vi for over 10 år siden gikk inn på denne modellen.

Dnj-jordmødre har hatt den beste lønnsutviklingen de siste årene sammenlignet med tidligere og sammenlignet med uorganiserte og jordmødre tilhørende andre foreninger. At denne modellen lønner seg viser det seg at også andre forbund nå har innsett fordi de i større grad får forhandle lokalt i tillegg til sentralt.

Regjeringen foreslår å innføre en ordning som sikrer at pensjonerte sykepleiere som arbeider på såkalte pensjonistvilkår ikke får avkortet sin alderspensjon.  Jordmorforeningen ønsker denne lovendringen velkommen da mange av våre medlemmer ble rammet og fikk sin alderspensjon avkortet og måtte jobbe betydelig lavere stillingsprosent.

Dnj leder, Kirsten Jørgensen, var godt fornøyd med dagens møte i Helse og omsorgsdepartementet om jordmødrenes og helsesøstrenes rolle i den kommunale helse og omsorgstjenesten. -
- Vi ble lyttet til. Statssekretær Lisbeth Normann, var opptatt av å bruke jordmorkompetansen i et kvinnehelseperspektiv og her fikk vi vektlagt nødvendigheten av å følge dette opp med årsverk! Jordmortjenesten må styrkes!

Bli medlem i landets største fagorganisasjon for jordmødre og jordmorstudenter. For å sikre at du blir med på årets hovedoppgjør så må du være registrert medlem hos oss før 30.april.

100 millioner er satt av for å styrke helsestasjon-og skolehelsetjenesten. Nå krysser vi fingrene for at svangerskapsomsorgen og barselomsorgen vil bli tildelt midler! Innen 31.mai kan kommunene søke om tilskudd fra potten som er satt av.

Jordmorforeningen og Afghanistankomiteen ønsker velkommen til åpent møte på Litteraturhuset for å markere den internasjonale jordmordagen! Møt Feroza Mushtari, leder av Afghan Midwives Association (AMA) og en av de fremste forkjempere for mødrehelse i landet, som besøker Norge i anledning dagen.

Kurs i lokale forhandlinger etter hovedtariffavtalens kap. 3.4 og kap. 5 i det kommunale avtaleområdet+ kap. 3 i bedriftsavtalen.

Lokale forhandlinger kan nå starte, og fristene for disse er:

Område 1: Avsluttende sentrale forhandlinger gjennomføres 14. april.

Område 2-3 og 7-8: Melder bistand innen 22. april, forhandlingsfrist 29. april.

Område 6: Melder bistand innen 20. april, forhandlingsfrist 22. april.

Område 9: Melder bistand innen 26. april, forhandlingsfrist 3. mai.

Område 10+4: Melder bistand innen 13. mai, forhandlingsfrist 26. mai.

Stortinget har de siste årene bevilget ekstra midler til helsestasjonene og i regjeringserklæringen står det at man skal bygge ut jordmortilbudet i kommunehelsetjenesten. Den norske jordmorforening har nettopp gjennomført en undersøkelse blant landets kommunejordmødre som viser at satsningen på jordmødre ikke blir prioritert.

Nye tall fra Kreftregisteret viser at under halvparten av alle innvandrerkvinner møter opp til screening for livmorhalskreft. Kulturforskjeller, mangel på informasjon, språkbarrierer og tabu kan være grunner til at mange ikke møter opp. Blant kvinner med etnisk norsk bakgrunn møter 2/3 opp til screeningen. Den norske jordmorforeningen mener jordmødre spiller en viktig rolle i arbeidet med å få flere innvandrerkvinner til å ta celleprøve.

Vi setter pris på at politikerne lytter til oss jordmødre - det viser at det nytter!  Innstillingen fra helse- og omsorgskomiteen til regjeringen om å sikre kvaliteten i fødselsomsorgen og rammefinansiere fødeavdelinger og kvinneklinikker oppfordrer vi alle våre medlemmer til å lese!

Det er et flott arbeid som gjøres i Afghanistankomiteen! Jordmødre fra Bergen, Gjøvik, Kabul, Kapisa, Khost, Laghman, Nangarhar og Wardak feiret Den internasjonale kvinnedagen sammen med sine kvinnelige kollegaer i Afghanistankomiteen.

Linn G Pedersen  slutter i Dnj fra 1 mai. Styret takker henne for en flott innsats og engasjement for jordmødre og Den norske jordmorforening. Vi ønsker henne lykke til med nye utfordringer.

Åge Walle ansettes i midlertidig engasjement  fra 0104- 3006. 2016 som juridisk rådgiver og overtar som  forhandlingsleder når Linn slutter 1 mai.

Ida Engen er tilbake fra sin foreldrepermisjon 8 mars- velkommen tilbake!

Vi gratulerer med stiftelsen av Hålogaland lokallag i går, 29.februar, i Narvik.

Utfordringen går til alle fylkesforeningene: i fjor delte en gjeng glade jordmødre ut over 7000 kondomer under to russetreff på Tryvann - til begeistring hos russen!

Studie publisert i British Journal of Midwifery; "The power of shared philosophy: A study of midwives' perceptions of alternative birth care in Norway". Målet ved studien var å se nærmere på hvilke faktorer som gir best mulig helse for mor og barn gjennom svangerskap, fødsel og barseltid ved en alternativ fødselsklinikk i Norge.

Sex og samfunn anbefaler i sitt innspill til Barnevoldsutvalget blant annet styrking av jordmor- og helsesøstertjenesten, slik at det blir mulig å fange opp vold og omsorgssvikt i barne- og ungdomsårene.

Dnj –leder Kirsten Jørgensen var tydelig i gårsdagens høring om opptrappingsplanen for rusfeltet i Stortingets helse- og omsorgskomité; retningslinjene for gravide på legemiddelassistert rehabilitering (LAR) må revideres og langtidsvirkende prevensjon må være et krav for å kunne starte opp på LAR.

​Fra januar 2016 har jordmødre og helsesøstre nå utvidet rekvireringsrett for prevensjonsmidler.

Fra 1 april 2016 er minstegrensen for innmelding i KLP endret fra 14 timer pr.uke til 20% av full stilling. Denne endringen rammer også pensjonister som frem til 01.04.2016 har hatt anledning til å jobbe 167 timer per kvartal.

Vi gleder oss over en ny professor i jordmorfag! Gratulerer til Mirjam Lukasse ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, ved Høyskolen i Oslo og Akershus,  som har fått opprykk til professor i jordmorfag.

Fra 1 april .16 er minstegrensen for innmelding i KLP endret fra 14 timer pr.uke til 20% av full stilling.Nå kan flere stillinger hos samme eller forskjellige arbeidsgivere som er omfattet av pensjonsordningen, legges sammen for å oppfylle 20% kravet.

Bruk av ultralyd ved forventet normale fødsler vil utsette kvinner for unødvendig stress og kan skape tvil om egen fødeevne. En fødsel har sin egen rytme og kanskje bør vi tillate litt mer langsomhet når liv skal komme til.

Høyrelevant doktorgradsavhandling om vold under svangerskapet.

På den Internasjonale jordmordagen 5.mai inviterer vi alle jordmødre til å stille opp og løpe for livet i solidaritet med kvinner i Afghanistan.

I to dager har 14 ledere fra ulike helseforetak rundt om i landet vært samlet på Soria Moria i Oslo til lederseminar. Det var en aktiv forsamling og for vår leder, Kirsten Jørgensen, var det flott å få møte våre ledere, bli kjent med de og høre om hvilke utfordringer de står i.

Tilbys av BI, i både Oslo og Trondheim og gir 30 studiepoeng. Kursavgiften dekkes av Helsedirektoratet.

Den norske jordmorforeningen har innledet et samarbeid med Gynkreftforeningen. Et av tiltakene man ser på i felleskap er å promotere et lavterskeltilbud hvor jordmødre kan ta celleprøver på helsestasjonene rundt i landet.

The Lancet har publiserte sin globale rapport på dødfødsler, den viser at det i verden er 2.6 mill dødfødsler per år. Norge havner på 8.plass, mens Pakistan ligger nederst på 185.plass.

En opplæring i forebyggende internettbasert program for gravide og barselkvinner (Mamma Mia) – kursrekke med oppstart 29. februar.

Helseminister Bent Høie varsler videre satsing på kreftbehandling og psykiatri og rus i sykehustalen han holdt i dag. Fødetilbudet nevnte han ikke.

Byregjeringa setter derfor fart på det forebyggende og helsefremmende arbeidet. Samtidig styrker vi hjemmetjenesten for at flere eldre kan bo hjemme lenger, sier Inga Marte Thorkildsen som er byråd for eldre, helse og sosiale tjenester.

Svangerskapets betydning for helse på kort og lang sikt

Det nye sykehuset i på Kalnes i Østfolds om åpner 2. november vil tilby lystgass til de fødende.

I forbindelse med nyutgivelse av Kari Kilêns bok om: SVEKET 1 - Risiko og omsorgssvikt - et helsefaglig problem og tverrfaglig ansvar  inviterer Kommuneforlaget til boklansering med fagseminar mandag 12 oktober kl. 14 - 16

Helsedirektoratet har invitert Den norske jordmorforening til samtale om bemanningssituasjonen ved føde/barsel på de store sykehusene.

Krever at grunnbemanningen ved fødeinstitusjonene tas opp til grundig vurdering,

Vil dere bli med å teste ut Nurse family partnership-programmet?

Sommeren har vært preget av flere medieoppslag fra kvinner som ikke får time hos jordmor i løpet av svangerskapet.

HELFO ønsker å kontakte deg som er jordmor og andre behandlere elektronisk.

Akademikerne vil i august og september 2015 arrangere kurs i lokale forhandlinger rundt om i landet.

Takstene for jordmortjenester og helsestasjon forblir uendret i 2015.

Ønsker du å benytte akupunktur som en del av behandlingen på fødende kvinner?

Tirsdag 5.mai avholdt Legeforeningen "Helsepolitisk verksted" og Den norske jordmorforeningen var invitert.

9.00-17.00 24. august 2017

Dnj, Grensen 9, Oslo

8.00-16.00 25. august 2017

Dnj, Grensen 9, Oslo